Kákóczki Norbert: Helyszíni jelentés Amszterdamból

AZ UTAZÁS

Én személy szerint repülővel érkeztem Amszterdamba. Egy hónappal előre vettem meg mind az ide-, illetve a visszaútra szóló jegyeket. Így került körülbelül 41000 forintba. Természetesen ezt a költséget rendesen le lehet csökkenteni, ha minél előbb megtervezed az utazást. Az utazáshoz a Malév légitársaságot vettem igénybe, amely időközben sajnos megszűnt, így a jegyemet hazafelé elvesztettem. Szerencsére a SmartWings cseh légitársaságnál találtam viszonylag olcsó jegyet hazafelé 89 euróért.

Ha repülővel szeretnél érkezni több lehetőség közül is választhatsz. Az előbb említett Smartwings-zel olcsón közvetlen Amszterdamba utazhatsz, valamint a Wizzair járataival eljuthatsz Eindhovenbe, esetleg Brüsszelbe és onnan vonattal érheted el magát Amszterdamot. Ebben az esetben természetesen számolnod kell a csomagfeladási költségekkel, de a fapados árak kárpótolnak. A vonatok elég drágák, nem kell online jegyet vásárolni rájuk, csak, mint otthon kimész a pályaudvarra, veszel egy sima jegyet másodosztályra, majd felpattansz a vonatra. A jegy Eindhovenből 17,9 euró, míg Brüsszelből 25-50 euró között mozog.

A légi közlekedés mellett természetesen lehetőség van busszal, valamint vonattal is ideutazni, de minimum 20 óra utazási időre számítsunk. Az árakkal kapcsolatban pontos adatokat nem tudok. Azoknak ajánlom, akik rendkívül sok cuccal szeretnének érkezni, de szerintem a rövid távú gyakorlati idő miatt ilyenek nincsenek.

A reptérről a belváros egyszerűen megközelíthető. Minden fél órában indul egy-egy vonat az Amszterdami központi pályaudvarba. A jegy 5,30 euró, ha automatából veszed, spórolhatsz fél eurót. Bárkitől lehet útbaigazítást kérni, mindenki tud angolul, és készek segíteni is. Az utazási idő körülbelül 20 perc.

SZÁLLÁSKERESÉS

A legnagyobb tortúra a szálláskeresés Amszterdamban. Ezt a tortúrát én is végigszenvedtem, persze nagyon sok szerencsém, szerencsétlenségem is volt benne. Először is, ha netalántán ugyanannál az irodánál találtok állást, ahol jelenleg én is dolgozom, akkor lehetőségetek van a munkahely közvetlen közelében megszállni, a Rijnboutt saját, erre a célra kialakított szállásán. Ezek apartman házak több szobával, több lakóval, közös fürdőhelyiséggel, valamint konyhával. Ezeknek az ára az amszterdami viszonylathoz képest elképesztően olcsó, mindössze 275 euró. Az összehasonlíthatóság kedvéért a belvárosban egy nem túl nagy lakás havi 1400-1600 euróért szokott elkelni. Sajnos ezek a szobák a sok gyakornok miatt hamar megtelnek.

A második lehetőség, hogy online kerestek szállást magatoknak. Muszáj megemlítenem, hogy nagyon sok a csaló. Én is sokba belefutottam, és nagyon sok ismerősöm vesztett már ilyennel pénzt. A lényeg soha ne utalj pénzt, semmilyen körülmény között sem. Még harmadik személynek se utalj, főleg ne Western Union-on keresztül. A lehető legjobb megoldás ha online keresel szállást, hogy megbeszélsz velük egy találkozót, és amikor kiutazol személyesen nézed meg a lakást. Csak akkor fizess, ha kezedben a kulcs. Ajánlatos egy héttel munkakezdés előtt kiutazni, és egy ismerősnél megszállni, vagy couchsurfing-elni, és személyesen meglátogatni a kiadó lakásokat. Ha egy lakást meghirdetnek, azonnal reagálj rá, alapszabály, hogy Amszterdamban nincs üres lakás, úgyhogy ezek hamar elkelnek. Viszont az is megszokott, hogy a hollandok minden egyes elutazásukkor kiadják a szobájukat, úgyhogy rövidebb távra több lehetőség van találni valamit. Néhány link, bánjatok velük körültekintéssel:

www.expatriates.com
www.kopen.marktplaats.nl
www.kamernet.nl
www.kamertje.nl
www.easykamer.nl
www.amsterdam.craigslist.org
www.huizenzoeker.nl (ügynökség)
www.kamerhuren.nl
www.amsterdamweekly.nl

Ajánlom azokat az oldalakat, amelyek fizetősek, ott a csalók is kevesebb számban fordulnak elő.

Nekem a lakáskereséssel annyiban volt szerencsém, hogy egy barátom már másfél éve az Amszterdami Konzervatóriumban tanul. Ő talált az egyik hirdetőjükön egy lakáshirdetést, ami csak ott volt kirakva. Azonnal felhívtam a számot, és most már itt lakok másfél hónapja. A szoba 300 euró, és 10 percre van a belvárostól. Nem vagyok regisztrálva, és a főbérlő valószínűleg ebből a pénzből él, amit én fizetek neki, mert dolgozni még nem láttam. Mindenesetre, ha minden kötél szakad meg tudom adni az ő számát, ő mindig keres albérlőket, főleg diákokra és gyakornokokra vágyik, akik nem nagyon zavarják otthon. Már több mint tíz diák lakott nála hosszabb, kevesebb ideig a Konzervatóriumból.

A SZÁLLÁS ÉS A MUNKAHELYRE TÖRTÉNŐ BEJÁRÁS

Szállásom jelenleg Amszterdam nyugati részében található. A körzet neve Bos en Lommer, amelyet nagyszámban bevándorolt afrikaiak, törökök, valamint arabok lakják. A lakás a Solebaystraat 73. szám alatt található, közel az Amszterdamot határoló Harlembe tartó Harlemmerweg-hez. A központ, pontosabban a központi pályaudvar 15 perc alatt közelíthető meg a 21-es buszjárattal. Minden, ami szükséges lehet, megtalálható kétpercnyire. Van itt internetkávézó, bevásárlóközpont, fodrászat, bicikliszerviz, gyorsétterem, valamint még mosoda is.

Az iroda megközelítése tömegközlekedéssel egy picit bonyolultabb. A Rijnboutt a Barentszplein 7. szám alatt fekszik, Amszterdam északi csücskében lévő egyik mesterséges szigeten. A szigeten nincs tömegközlekedés, ezért a vasút vonalát elérve, onnan gyalog kell folytatnunk az utat. A 15-20 perces busz menetidőt, és a 10 perces gyaloglást számolva közel fél óra megközelíteni a munkahelyet. Ez azért vicces, mert ha gyalog indulunk neki a távnak, és nem kell követnünk a járat vonalát, odaérhetünk 35-40 perc alatt.

Egyetlen jó választás van tehát. A bicikli. Mindenkinek ajánlom. Akár 8 perc alatt is bent lehetsz a munkahelyen, ha szorít az idő, de kényelmesen mindig 15 perc alatt teszem meg az utat. Nem is beszélve arról, hogy mindennap más utat választhatsz, valamint a város felfedezése is egyszerűbbé válik.

Néhány információ a biciklivásárlással kapcsolatban:

Amszterdamban rengeteg a bicikli, körülbelül úgy tudnám jellemezni, hogy minden itt lévő embernek van egy. Ha így gondolkodom, valószínűleg nem tévedek sokat, mert valakinek nincs, de hallottam már olyanról, aki 4 biciklit is tart a város különböző pontjain, ha tömegközlekedéssel kellene utaznia, mindenhol legyen egy kétkerekűje. Ezért a város képét jelentősen meghatározza az egymás hegyén-hátán fekvő kerékpárok. Amszterdamban a nagy számok törvénye alapján rengeteg a biciklilopás. Mivel mindenki biciklijét ellopták már egyszer-kétszer, sokan úgy gondolják, hogy akkor ők is inkább szereznek egy másikat. Ezzel arra akarok kilyukadni, hogy ha az egyik sarkon egy 20 eurós biciklit akarnak a nyakadba varrni, azt biztosan két perce vágták le valahonnan. Az olcsó ár ellenére nem ajánlok lopott kerékpárt vásárolni.

Amszterdamban főleg a nagymamákra jellemző kerékpárokkal közlekednek. Gondolhatná az ember, hogy nem lehet drága egy ilyen, de újonnan akár 200-300 eurót is elkérhetnek érte. Ha biztosra akarsz menni, akkor elmész egy kerékpárboltba, és veszel egy használt biciklit. Akár 120 euróért nagyon jó minőségű biciklit kaphatsz, amit utána nem kell a szerelőhöz hurcolnod.

Eggyel olcsóbb megoldás, ha egy piacon próbálsz meg szerezni magadnak egy kétkerekűt. Ez mind legális, sőt számlát is adnak arról, hogy tiéd a bicikli. Ezzel a számlával a távozásod után még vissza is vásárolják tőled a biciklit, akár a megvásárolt ár feléért. Mindenesetre a fizetés előtt ezt érdemes megbeszélni velük. Én a Waterlooplein nevű piacon szereztem be a kerékpáromat 80 euróért. Azt kell mondanom ez sem olcsó, de a többihez képest megérte. Ajándékba kaptam a bringához, egy első, és egy hátsó lámpát, ami elengedhetetlen Amszterdamban. Valamint 20 euróm bánta egy vastagabb lakat megvételét. A lakat elengedhetetlen. Az itteni bicikliken minimum kettő van. Lakatot mindenáron piacon kell venni, és a vastagságtól függően akár nyolc euróért is beszerezhetsz egyet.

A legolcsóbb megoldás, amit sajnos csak később tudtam meg, interneten kell bicikli után keresni. A craigslist nevű oldalon kerékpár után is kutathatsz. Rengeteg diák tanul Amszterdamban, vagy tölti itt gyakorlatát. Mielőtt hazamennének, mindenki megpróbálja eladni a biciklijét. Itt 25-35 euróért is találhatsz működő kerékpárt.

Néhány információ a biciklis közlekedésről:

A biciklisávok az egész városban kiépítésre kerültek. Nincs olyan hely, ahová nem tudsz eljutni bicikliúton. A biciklisek közlekedését is jelzőlámpák segítik. Használják az irányváltozást jelző karmozdulatokat. Az autósok ügyelnek a biciklisekre. Bármilyen esetben az autós büntetik. Viszont a legtöbb baleset a külföldiekkel szokott történni, érdemes óvatosan kezdeni és később elsajátítani a holland kerékpározási szokásokat. A rendőrök két okból büntetnek bicikliseket, de akkor gondolkodás nélkül. Első és hátsó lámpák hiánya, valamint a tiltott területeken történő biciklizés. Ilyen például a Leidseplein turistákkal zsúfolt tere. Ezekre fokozottan figyeljünk.

A FOGADÓIRODA SZAKMAI BEMUTATÁSA

A Rijnboutt iroda mai felállásában mindössze 2009 óta létezik. Előtte egy egész épületet betöltő építésziroda „hálózat” volt körülbelül 25 darab tervező irodával. Az évek során az irodák szétszakadtak, önálló egységeket alakítottak ki. Az épületben ami, valaha egy név alatt futott most több kis építész-, látványtervező-, és grafikus cég dolgozik egymással, egymás mellett. A Rijnboutt a földszintet és az első emeletet foglalja magában. A mai iroda tulajdonképpen Rijnboutt Van der Vossen Rijnboutt egyesülés néven fut. Egy cégben egyesítettek mindent, amit egy mai építész irodának csak tudnia kell. A céget öt tervezési egységre lehet osztani, valamint három különböző szakra az alábbiak szerint. Tájépítészet, városépítészet, építészet. Mindegyik részlegnek megvan a maga „feje”, „zsenije” és az alkalmazottai. Az irodában közösen együtt működve dolgoznak táj-, városépítészek, valamint építészek. Az építészeti tervezés a koncepció tervektől egészen a végleges kiviteli tervekig házon belül történik. Egyedül a realisztikus látványtervezés az, amit külső segítséggel, szakértő bevonásával oldanak meg.

Az iroda névadója Kees Rijnboutt Hollandia szerte ismert építész. Idén töltötte be 73. életévét, de még mindig aktívan építészkedik. Neve jelenti a minőséget az iroda számára. Számos elismerésben részesült élete folyamán. A legismertebbek:

1989 –  National Award for quality in live and work, Vision ’89 Wolters Nordhoff, Groningen
2001 – BNA Cube – munkájáért építészként, és várostervezőként
2003 – Dutch Council Award – legjobb bevásárló központnak járó díja, Statenplein, Dordrecht

Itt kell megemlítenem, hogy a BNA a holland építész kamara, ahol évekig jelentős szerepet töltött be. építészeti és városigazgatási igazgatóként dolgozott. Ő felügyelte az ország terültén történő településfejlesztéseket. Itteni munkájával alapozta meg hírnevét.

az iroda legfontosabb projektjei:

Lloydpier, városfejlesztési terv és lakóépületek terve, Rotterdam, Hollandia
Belvedere kikötő, városfejlesztési terv, lakóépületek-, és parkolóhely terve az egykori kikötő helyén, Maastricht, Hollandia
Városi pavilon, étterem/kávézó pavilon, Amstelveen
Bousberg, városfejlesztési terv és lakóépületek terve, Landgraaf, Hollandia
WoZoCo, gondozó-, és lakóépület, Enkhuizen, Hollandia
Geleen, centrum, városi rehabilitáció és mélygarázs terve, Geleen, Hollandia
Rustenburg, házak, üzletek, mozi, többszintes parkoló, Zaandam, Hollandia
3vriendenhof, bevásárlóközpont, Dordrecht, Hollandia
P23, parkoló, Amsterdam, Hollandia
Prizenhof, királyi épületek, három lakó-torony terve és az épület lábazati átalakítása, Hága, Hollandia

főbb publikációk:

Városi épületek, Hercegi épületek, Verlagshaus Braun Berlin, 2008
Parkolóházak, P23, Loft kiadványok, Madrid 2008
Inspiráló hely: Hollandia 2020, Beruházás a térben, Okulva London esetéből: Ismét Európa szívében (interjú Kees Rijnboutt), PM Magazin
Töredékek és társaik, Munka vagy Rijnboutt Van der Vossen Rijnboutt pl. az A&NP, Amsterdam
Szavak a téglán
Az épület és a nyilvános tér, Városfejlesztési Osztály, Hága
Gyönyörű hely Hollandia (Kees Rijnboutt előadása), Az Amszterdami iskola épületmintái
1000 X európai építészet, Verlagshaus Braun, Berlin
Történelmi évkönyv, Land of Zwentibold, Urban, Városrehabilitáció, Geleen,

főbb díjak:

Alapítványi díj, Parkolás érzékeny helyen, Lebendige Stadt Alapítvány, Hamburg, Németország, (P23 parkoló, Amszterdam, Hollandia)
NRW díj (év legjobb bevásárló központja), Dordrecht, Hollandia
BNA Cube, életmű díjat, Kees Rijnboutt

A MUNKAKÖRNYEZET ISMERTETÉSE

Az iroda hangulata minden tekintetben nyugati. Igaz nincs nagy összehasonlítási alapom, de az eddig látott építészirodákkal szemben számottevő a különbözőség. Az udvariasság a legszembetűnőbb, nincs lenézés a főnökök részéről, és nem érezni az általános hierarchiát. Nem várják el, hogy előre köszönj, egyenlőként kezelnek.

Az iroda hatalmas, mégis logikus felépítésű. Mindennek megvan a helye. Minden szekció külön blokkban helyezkedik el, mégis közösen egy teremben. Jelezve, hogy a munkafeladatok szeparálva vannak, de mégis közös projekten dolgoznak. A gyakornokok a nekik megfelelő helyen foglalnak helyet, a tájépítészek a tájépítészek között, a városépítészek a városépítészek között, és így tovább. Az építész gyakornokok a koordinátorral, és az egyik vezetővel kapnak közös „irodahelyiséget”, nem is az ellenőrzés miatt, hanem hogy minél jobban megkönnyítsék a munkánkat. Egy fajta kontrollt alkalmaznak a gyakornokokkal szemben. Egy online táblázatot kell kitöltened minden nap végén, hogy melyik projekttel mennyi időt foglalkoztál. Mivel mi fix bért kapunk, nem a fizetés miatt érdekes ez a táblázat, és nem is minket akarnak ellenőrizni vele, mindössze olyan következtetéseket vonnak le, hogy bizonyos munka elvégzéséhez mennyi idő szükséges, ezzel is megkönnyítve a további előrehaladást.

Itt kell megjegyeznem, hogy minden célirányos. Mindent, az iroda elrendezésétől kezdve a számítógépen kialakított fájlstruktúráig, úgy alakítottak ki, hogy az a legjobban használható és effektív legyen. Csak egy példa, minden projekt önálló számmal rendelkezik, minden projekt mappa ugyanazt a fájlstruktúrát kapja, hogy könnyebben megtalálja bárki bennük a dolgokat. A mintamappák neve XXXX-el kezdődik, jelölve, hogy még használaton kívül vannak. Ha te egy képet akarsz feltenni az egyik projekthez, akkor a megfelelő mappák és almappák nevében az ikszeket kicseréled a projekt számára. Így mindenki számára egyértelművé válik, hogy valaki már dolgozott azon a projekten, és hogy pontosan mivel is foglalkozott. Valamint egyértelművé válik, ha azt mondod valakinek, hogy feltöltöttem a homlokzat fotókat az „xy”-nevű projekthez, hogy hol tudja megtalálni azokat. Ez csak egy példája annak, hogy mennyire effektív a rendszerük.

Nagyon elősegíti a munkát, és szorosabbra is fonja a csapatot a rendszeres hétfő reggeli „meeting”-ek. Ilyenkor 9 – 10 óráig, percre pontosan egy órás beszámolót tartanak az aheti feladatokról. Illetve megosztanak újdonságokat, legyen az akár, új photoshop-os trükk megismertetése, új építészeti anyagok bemutatása, vagy külföldön töltött nyaralás bemutatása építészeti szemmel. Az ilyen megbeszélések alatt kerülnek bemutatásra a gyakornokok is. Mindenesetre elengedhetetlen a minőségi munka kivitelezéséhez.

Természetesen kisebb-nagyobb megbeszélések rendszerint akadnak a hét közben, de itt már csak az érdekeltek találkoznak. A gyakornokok is részt vesznek ezeken a találkozókon.

Az archicad kultúrájukon is meglátszik a precizitás. Kihasználják a program nyújtotta csaknem összes lehetőséget, amit otthon még szinte egy helyen sem láttam, ahhoz képest, hogy magyar fejlesztés. Rengeteg fejfájást és időt spóroltam már az itt tanult megoldásoknak köszönhetően.

A NAPI MUNKA

Az irodába érkezés 8:30 – 9:00 között történik. Mivel a legtöbben biciklivel érkeznek az irodához külön biciklitároló is tartozik. A munka kilenckor indul, de a többség már fél kilenc körül a gépek előtt ül. Általában számítógépes munka folyik, kevés a papíron végzett tervezés, inkább csak konzultációs szempontból. Mi gyakornokok legtöbbször besegítünk feladatokba, először rabszolgamunkának tűnő dolgokkal kell megküzdenünk, ahol magad kell megmodellezned fél Amszterdamot és hasonlóak. De idővel, ha látják, hogy jól dolgozol, akár rád bíznak egy tervezési feladatot is. Természetesen koncepció tervekre kell itt gondolni. Egy kis könyv készítése a megrendelőnek a tervezett projektről. A terv 200-as koncepciója, megvalósíthatósági tanulmány és így tovább. Természetes a projektvezető folyamatosan konzultál veled, és irányít mit merre, viszont nyitottak az ötleteidre, úgyhogy hagynak érvényesülni. A legfurcsább az, hogy megdicsérnek olyan dolgokért, amit otthon alapvetőnek vesznek, hogy tudnod kell. Ez nagyon jó érzés tud lenni, és újabb löketet ad a munkához.

Ebédidő 12:30-tól van, és 13:15-ig tart. Közösen étkezünk, és mindig hideget a fenti étkezőben. Az ára 50 euró havonta, amely teljesen elfogadható, és egyszerűen levonják a fizetésedből. Ez az egyetlen szituáció, ahol meglátszik a gyakornokok alárendeltsége. Minden nap egy-egy fiatalnak kell segíteni az ebéd előkészületeihez.

A munkaidő lejárta 17:00, de a titkárnőn kívül még senkit nem láttam pontban ekkor távozni. Általában fél hatkor, hatkor távoznak az emberek.

A pénteki napok a legnyugisabbak, ugyanis a vezetőség heti 36 órában dolgozik, így ők pénteken nagyon ritkán jönnek be. Ha leadás van, akkor azt a heti négy napban megoldják. Így mi sem vagyunk olyan nagy hajtás alatt péntekenként.

Ami még hozzátartozik a heti rutinhoz, hogy körülbelül kéthetente csütörtökönként összeülünk egy közeli sörözőbe egy sör mellett összegezni a hetet. Ez is nagyon sokat segít a munkaviszony kialakításában.

FUTÓ PROJEKTEK, VÉGZENDŐ FELADATOK, HASZNÁLT MUNKAESZKÖZÖK

Az irodában egyszerre minimum 40-45 projekt fut, ezzel ellentétben mindenki arról beszél, hogy mennyire nincs munka Hollandiában sem, és hogy cégek mennek csődbe. Ami igaz, az hogy az emberek többségének mindössze három hónapra van szerződése, és az iroda nem is gondolkodik előre ennél hosszabb távra.

Egyelőre csak azokról a projektekről tudok beszámolni, amelyekben én is szerepet játszottam. Ezek:

Rokin projekt

Rokin, Amszterdam híres főutcája, amely a Dam térben ér véget. Régen az Amsztel folyó része volt, de feltöltötték. Neve a visszavonulás, visszahúzás szóból származik, ugyanis a kiépítésre kerülő kikötők miatt a parton fekvő házakat visszább kellett húzni.

Az iroda a Rokin főutcán lévő egyik bontandó épület helyére tervez bevásárló központot. Nagyon sok futó projektjük bevásárló központ kialakításáról szól. Jelenleg ilyen jellegű beruházások vannak a piacon.

A feladatom a környezet realisztikus megmodellezése volt a lehető leggyorsabb idő alatt. Látványtervekre volt szükségük a koncepció elfogadtatásához. A környező épületek védett műemléki jellegű épületek ezért volt fontos a minél realisztikusabb ábrázolásukra. Az építészeti tervezéshez, és modellezéshez archicadet használnak. A sketchup pro-t is csak én alkalmaztam, a google earth-ben előre megépített épületek módosítására.

Dam projekt

A projekt tárgya a Dam tér sarkán álló műemlék átalakítása. Az épületet minimum négyszer alakították már át, mindegyik átalakítás itt-ott meghagyta nyomait. Az épületben például működött már bank, az alaksorban még mindig látható az akkori széf maradványai. Az legutóbbi rendeltetése irodaépület volt, de a magas bérleti díjak miatt az irodák kihaltak az házból. Jelenleg az üres épületet néhány fiatal külföldi lakja, nem tudom mennyire legálisan.

A fő feladat a műemlék teljes szintű megmodellezése volt. A külső teljes mértékben megtartandó, míg az belsőt egyetlen lépcső kivételével teljesen kipucolják. Az épületben helyszín bejárást is tarthattunk, amelynek legérdekesebb része az volt, hogy a tetőre kijutva lehetőségem volt a Dam teret a magasból is megcsodálni.

Jelenleg az áttervezés nem kezdődött még meg, csak a meglévő állapot dokumentálása. Valószínűleg ott is igénybe veszik a segítségemet.

IJspaanbad projekt

Az olimpiai övezetbe tervezendő hotel és lakóházkomplexumról szól a projekt. A terület meghatározó épülete jelenleg az 1928-as játékokra épített stadion. Az új komplexum 55 méteres magasságával, a környező szövetből való kiemelkedésével a jelkép szerepét is magához venné a területen.

A feladatom a komplett paraméterek meghatározásával a körülbelül definiált tömeg megadásával egy koncepció terv létrehozása volt. A paraméterek, amelyekbe bele kellett feszíteni az épületet: A hotel szobáinak száma el kell érje a 240 darabot. A hotel magasság nem haladhatja meg az 55 métert, de érdemes megközelítenie azt. A hotel melletti tömegben szükség van 50 darab lakóházra a hozzá tartozó megfelelő mennyiségű raktárral, és parkolóhellyel. A parkolóház nem helyezhető el a földfelszín alatt a csatorna közelsége miatt. A lakóház blokk nem lehet 9 szintnél magasabb. Valamint még egy tervezést jelentősen befolyásoló tényező volt. A területen húzódik Amszterdam egyik fő víz ellátó hálózata, amely mellett és felett, két méteres szélességében és 12 méteres magasságában nem lehet építeni.

Az épületet az Amszterdami iskola mintájára kell megtervezni, ez lehetőséget adott nekem, hogy meglátogassam Amszterdam az iskolára jellemző példáit. Ez egy 5 órás biciklizést és fényképezést jelentett Amszterdam legkülönbözőbb helyein.