Kern Ádám: Helyszíni jelentés Amszerdamból

ELŐZMÉNYEK

Barátnőmmel, Zsuzsival együtt kezdtünk keresni gyakorlati helyet Hollandiában. Az, hogy egy irodánál legyünk, eredetileg nem volt feltétel, de a szerencse úgy hozta, hogy az Amszterdami Rijnboutt mindkettőnknek válaszolt. A többi alternatíva szinte kizárólag Rotterdamban lett volna, de azokkal ellentétben itt még gyakornoki fizetést is biztosítottak.  Ismerték már Leonardo programot, sok gyakornok járt már ilyen szervezésben náluk, úgyhogy flottul ment az ügyintézés. Február 4-étől vártak minket három hónapra. Az iroda a honlapjuk alapján igen szimpatikus volt, a nagy létszáma miatt úgy gondoltuk, többféle projektbe is bepillantást enged.

UTAZÁS, MEGÉRKEZÉS

A kiutazáshoz repülőt választottunk. Több légitársaságnak is van rendszeres járata, repülés előtt háromnál néztem utána a jegyáraknak. A KLM a az integrált poggyászjeggyel a legdrágább, de utolsó pillanatban versenyezhet. A Transavia olcsó alapból, de ha nagy bőrönddel utazol az megdobja, (ráadásul csak a téli időszakban van járata Budapestről). Végül a Wizzair-t választottuk. Az utóbbiakkal ellentétben ez az Amsterdam melletti Schiphol helyett csak Eindhovenbe megy. Innen még másfél óra Amsterdam vonattal. A vonatok amúgy sűrűn járnak, kényelmesek, mindig van hely, még ha nagy csomaggal utazol is.

A gyakorlat kezdete előtt pár nappal már kiutaztunk, hogy legyen időnk lakást keresni (utólag ez kevésnek bizonyult),de szerencsére addig Hágában lakhattunk a sógoromnál. Ő már régebb óta itt él, és segített az elején nekünk is elindulni. Az első két dolog amire felhívta a figyelmünket az OV Chipcard igénylése és egy SIM kártya beszerzése volt. A hollandoknál a tömegközlekedéshez kártyás bérlet kell, különben veheti az ember a 3 eurós vonaljegyeket. A vonatállomások pénztárjánál lehet igényelni először feltölthető kártyát (15 E), amit rögtön el lehet kezdeni használni. Később megfontolandó az fényképes OV Chipkard kiváltása, amihez az éves tagság (50E) kiváltása után csúcsidőn kívül 40 százalék kedvezményt biztosít a kártyatulajdonosnak plusz két utastársának. Hosszabb itt-tartózkodás esetén ingázásnál vagy a vonatos hétvégi kirándulásoknál jól jön. Ezt is a pályaudvarokon található Ticket Service-ben lehet megrendelni, de a fényképes megrendelést postán kell feladni utána. 10 munkanap után kiszállítják a megadott címre, mi az irodához rendeltük. Utána neten lehet igényelni az éves tagságot, az állomáson pedig aktiváltatni. Minden vonatállomás bejárata tele van jegyárusító automatával, ami viszont csak holland Maestro kártyát fogad el, Visa-t vagy Mastercardot nem. Papírpénzt nem, csak aprót lehet beletenni. Az említett Ticket Servicenél is lehet próbálkozni. Hátrányok: sorbanállás, +50 cent és este be is zár. A tömegközlekedés amúgy igen jó, a vonatok negyedóra-húszpercenként indulnak szinte minden irányba, a helyi közlekedésű buszokra, villamosokra maximum 10 percet kell várni. A kocsik felszereltek, ritkán van tömegnyomor. Ha kártyával utazunk le és felszállásnál “csippantani” kell, ha az egyiket kihagyod lenyomozható a “bliccelés”.

Helyi SIM-kártyához könnyen hozzájuthatunk bármelyik telefonos boltnál, feltölteni pedig szinte bármelyik vegyesboltban kapható kártyával lehet. Én a kék logós Lebara cégét választottam, 7 euró bekerülési költséget le lehet beszélni, plusz a honlapon regisztráció után még hetet, a boltokban pedig árultak 20 euróért feltöltést, ami 60-at tesz a kártyádra. Sajnos kártya-független telefont elfelejtettem kivinni, ezért azt is kellet venni. A telefon amúgy esszenciálisnak bizonyult a szálláskereséshez.

SZÁLLÁSKERESÉS

Bár pár nappal előbb kiutaztunk, nem sikerült a gyakorlat kezdete előtt szállást találni. Amszterdamban sok a bérelhető lakás, és a tulajok nagyon figyelnek arra, hogy állandóan bérelje valaki. Ami lehetőség adódik, arra célszerű gyorsan reagálni, mert hamar kiadják. A turizmus miatt a központban drága a bérleti díj, a koncentrikus körökként kialakított csatornák határát jelentő “Ring”- en kívül olcsóbb. Az iroda a pályaudvartól nyugatra, de még a Ringnél helyezkedik el, úgyhogy a szomszédos városrészekben nézelődtünk. Megnehezítette a szálláskeresést továbbá hogy két főre szobát csak vonakodva adnak ki a helyi szabályozások miatt. Az ingatlanügynökségek ráadásul szobákkal nem, csak teljes apartmanokkal foglalkoznak. A lakásvadászatunk idején az általunk fölhívottak egyike sem rendelkezett kiadatlan lakással. Úgyhogy elkezdtünk netes hirdetéseket keresgélni. Ingyenes oldalakon sok a csaló, kerülni kell az olyan eseteket ami Western Union-os vagy valami más előre utalós feltétellel indulna. Ezeken a lapokon 80%-ban ilyen alakokkal akadtunk össze. Utána rászántuk magunkat egy fizetős regisztrációra (20E) a kamernet. nl-en. Csalók itt is vannak, de kb 5%. Ez hatékonynak bizonyult, mert a szűrés (hely, ár)  beállítása után körülbelül napi húsz értesítést küldtek. Több helyről is azt a tanácsot kaptuk, hogy csak személyes vizit után menjünk bele a bérlésbe, azután is, csak ha már átadták a kulcsot. Sógoromtól, Hágából jártunk be Amszterdamba az egy-egy előre megbeszélt lakásbejárásra, később munka után esténként. Több rémhír is volt pórul jártakról, akik az első este még több bérlőtársukkal egyszerre találkoznak az új szobájukban. Elvileg ezeken az oldalakon nem ügynökök hirdetnek, gyakorlatilag  igen. Volt, hogy többször is beleakadtunk ugyanabba a “főbérlőbe”, akiknek miután lassan az összes telefonszámát elmentettük, végül ismerősként üdvözölt minket. Ezek a dörzsölt alakok mindig a lakás szemrevételezése végén jelentettek be valami totálisan más árat, vagy feltételt, közvetítői díjat a megbeszélthez képest, úgyhogy többször “futottunk lyukra”. Az elején általában az első havi bérleti díjon felül egyhavi kauciót, valamint az egyhavinak körülbelül felét kitevő közvetítő díjat kérnek. A szobák árai 500 eurónál kezdődnek.

SZÁLLÁS

Végül olyan szerencsénk lett hogy egy kisebb lakást találtunk, amit a tulajdonosa ideiglenes távolléte miatt ad ki nekünk. Utólag kiderült, hogy ez itt bevett szokás, ez pedig a legjobb eset, ha az ember rövid távon keres bérleményt. Beregisztrálni nem tudunk ide, de ez nem gond, ha csak 3-4 hónapra maradunk. A lakás a központtól nyugatra, egy bohém negyed és egy bevándorlók lakta terület között van. Biciklivel legjobb időben 10 percre van az irodától, húszra a központtól.

MUNKAHELYRE TÖRTÉNŐ BEJÁRÁS

Bár a tömegközlekedés, mint említettem jól kiépített, rövidebb távoknál ajtótól ajtóig  gyorsabb biciklivel. Hollandiában a legtöbb ember így közlekedik a városban. Az irodában dolgozók is erre buzdítottak minket. Biciklit a legegyszerűbb interneten beszerezni, a munkatársak a “marktplaats.nl” oldalt ajánlották, ez körülbelül a helyi vatera. Nekem a sógoromon keresztül sikerült egy más által leselejtezetthez hozzájutnom, ami tökéletesnek bizonyult a helyi használatra. Később kiderült hogy a hollandoknak sokszor több bicajuk is van, és sűrűn cserélik őket a lopások  és a tönkremenetelek miatt. Beszerzés előtt érdemes néhány helyit megkérdezni, nincs-e egy elfekvőben neki, amit eladna. De például Zsuzsi egy vegyesbolt faliújságján találta meg a későbbi bicaja hirdetését. A holland kétkerekűekről elmondható általában, hogy egy kicsit masszívabbak az otthoni országútiakhoz képest, kényelmesebbek, széles üléssel, magas kormánnyal, kontrafékkel, kerékzárral felszereltek, a jobbakon van láncvédő és dinamós lámpa. Ha az utcán tárolod, érdemes a koszos fekete hitványabb fajtát venni, mert azt kevésbé lopják. Az ülést ajánlott este letakarni, hogy a reggeli esők után ne kelljen törölgetni. Kezdetben volt pár hidegebb nap, de február közepétől az időjárás megengedte, hogy szinte csak ezzel közlekedjünk. Gondolom a tenger közelsége miatt nem hűl le a levegő nulla fok alá.

FOGADÓIRODA SZAKMAI BEMUTATÁSA

A fogadóirodánk azon ritka helyi cégek egyike, akinek a válság ellenére is sok új projektje fut. Köszönhető ez elsősorban a sok jól sikerült műemléki felújításnak, amikből még korábbról remek referenciáik vannak (például a The Bank épület a Rembrandt téren).  Az iroda épülete a Barentszplein téren található, negyed órára a központi pályaudvartól, az IJ csatorna mellett. A környékbeli épületek eredetileg a vasúton szállított áruk raktáraiként szolgáltak, később majdnem mindegyiket irodává alakították át. Az épület hét szintes, eredetileg szintén Rijnboutt néven egy több építészirodát átfogó szervezetnek adott otthont, később ezek mind kiváltak, az anyacég pedig maradt az alsó két szinten. Náluk kezdtük meg a gyakorlatot. Az igazgató, a csapat “atyja”, az cég névadója, a 75 éves Kaas Rijboutt, aki a holland építészeti élet közismert alakja.

MUNKATÁRSAK

A több mint negyven fős irodában sokféle karakterű tervezővel ismerkedtünk meg.
Hat idősebb építész számít a vezetőségnek, amelyek közül a fele folyik bele konkrétan a tervezésbe irányadásokkal terelgetve az egyes projektek felelőseit, akik általában azok a 30 körüli holland kollégák, akik jó pár éve itt dolgoznak.

A leginkább szegregálódott csoport a várostervezők (az összlétszám negyede), akik a munka mellett állandóan ugratják egymást az építészekkel, de amikor együtt kell dolgozni csapatjátékosok. Sokat maketteznek, látványterveznek. Az ezen a részlegen dolgozók közül jó páran az amszterdami  Bouwakademie várostervező szakát végzik párhuzamosan a munka mellett, úgyhogy a héten több napot is ki kell, hogy hagyjanak.

Az irodának külön referense van a projektek publikálásának szerkesztésére, Jan, aki egyben a könyvtáros is. Egyedi a munkaköre Marielle-nek is, aki az “ArchiCad specialista” a csapatban (nem rendszergazda!). A többi holland munkatárs napközben mind hozzá fordul, ha valami gondja akad a szoftverrel. Nem gondoltam volna, hogy valahol erre a feladatra is alkalmaznak embert, de hihetetlenül hasznosnak bizonyul és már a jelenléte biztonságérzetet ad. Nálunk csak bizonyos napokon dolgozik, a többin tanít máshol.

A hollandokon kívül akad egy svájci, egy portugál, 2 német és 4 ausztrál munkatárs is, akik közül az utoljára érkezett portugál és ausztrál lányon kívül mindenki megtanult folyékonyan hollandul. Így maga a munkakommunikáció alapból helyiek anyanyelvén folyik, de a hollandul nem tudókkal mindenki angolul beszél. Szerencsénkre ezt a nyelvet minden helyi tökéletesen beszéli. Köszönhető ez a kötelező iskolai oktatásának, valamint a hollandok azon szokásának, hogy egyszerűen nem szinkronizálnak semmilyen műsort. Rengeteg angol filmet és tévés sorozatot adnak feliratosan, így kiskoruktól kezdve lopva tanulhatnak idegen nyelvet.

no images were found

VÉGZENDŐ FELADATOK

Első héten felmérték az archicad-es tudásunkat. Egy már kész projektet kellett újrarajzolni a modellezéstől a lapra helyezésig egy papíron kinyomtatott dokumentáció alapján. Ez a feladat egyben lehetőséget adott nekünk megismerni az iroda Archicad sablonjának rendszerét (a rétegeket, tervlapokat azoknak holland neveivel együtt, stb.) még mielőtt élesben esetleg valamit elrontanánk. Ez alatt az egy hét során egy asztalnál ültünk az iroda archicad-es referensével, Marielle-el, aki nagyon segítőkészen válaszolt minden kérdésünkre. A hölgy egyébként a hollandiai építészek 50%-ának tanította a programot egyetemen, jó kapcsolatot ápol a magyar fejlesztőcéggel a kilencvenes évek óta, úgyhogy jó pár trükköt volt alkalmunk ellesni tőle. Összességében elmondható, hogy ez a külföldi iroda precízebben, átgondoltabban használja a Magyarországon fejlesztett programot, mint bármelyik otthoni cég. Igyekeznek kiaknázni minden lehetőségét, a háromdimenziós modellről levett nézetek átgondolt rendszerű felépítésével lecsökkenteni a rajzolási időt.
Nem mellesleg a szakági tervezőkkel a kommunikáció is úgy zajlik, hogy a szerkezetek térbeli geometriáját tartalmazó fájlt küldenek, nem kétdimenziós dwg részleteket. Ezt hívta Marielle BIM rendszernek. Az utóbbi pár évben, a Revit és az AutoCad megismerése után már majdnem letettem a nálunk alap rajzolóprogramként oktatott jó öreg Archicad használatáról, de az iroda munkamódszere meggyőzött a létjogosultságáról. Az első feladat után kiértékelték a munkánkat, és mindenki kapott egy képet a másik elvárásairól. Ezután tudatosan igyekeztek bevonni minket többféle projektbe is.

FUTÓ PROJEKTEK

A legtöbb projekt most műemlék épületbe telepített áruház, mert Amszterdamban jelenleg erre van igény. Sokszor csak az eredeti külső falat hagyják meg, míg a belső szerkezetet teljesen kipucolják, és új acélvázasra cserélik. A vidéki projektek között több a várostervezési koncepció.

Rokin

Amszterdami központ szívében, a Dam tér szomszédságában található egy környezetéhez képest újnak számító nyolcvanas évekbeli épület. Új tulajdonosa a már említett áruház funkciót szeretné beletenni. Érdekes, hogy ehhez a nem túl régi épületet teljesen le kell bontani, míg az említett műemléki házaknál sokszor meg tudják őrizni legalább a homlokzatot. Itt most a nagy szintmagasságok miatt van szükség erre, a jelenlegi megtartásával ugyanis nem tudnák belepakolni a szükséges négyzetméterszámot, valamint nem lenne gazdaságos a fenntartás sem. A meglévő egy nagy tömeg helyére két kisebbet terveztek, középen utat nyitva hátsó elzárt utcák felé.
Az első heti felmérés után csatlakozhattunk be, a látványtervekhez szükséges környezet megmodellezésével. A projekt vázlatterv szinten tart, most vitték el véleményezésre a műemlékvédelmi szervekhez, akik a bemutatás után két héttel fognak csak róla nyilatkozni.

Gelderlandplein

Amsterdam felhőkarcolós üzleti negyede délen, az autópálya mellett elhelyezkedő Zuid környéken található. Az iroda négy éve foglalkozik ennek a sajátos adottságú komplexum felújításának a tervével. A régi piac utcáit a kilencvenes években felülvilágítókkal befedték, közben egy hozzáépítés során a földszintes piac összenőtt három többszintes irodaházzal. Az iroda most a megrendelő befektetői igényei szerint alakítja át szellősebbé, használhatóbbá az épületegyüttes közlekedését, megtoldva egy jókora hozzáépítéssel. A tervezés a városépítészeti koncepciótól indult. Most három ütemben zajlik: az első kiviteli terv fázisban tart, a második fázis vázlatterveiről most egyeztetnek a megrendelővel. A munka érdekessége, hogy mivel a három ütem folyamatosan változik egyszerre, fokozott jelentősége van az aktualizálásnak. Ezért egy darab 2 gigabájtos Archicad teamwork fájlban dolgozik hét ember egyszerre. Bár csapatmunkában már rajzoltam Archicadben, a projekttel járó kihívások újak voltak. A rétegek számának megháromszorozódásától kezdve, az emberi kommunikációig a többi rajzolóval.
Eredetileg az passzázson elhelyezkedő üzletek bérlőinek kellett dokumentációt készítenem az egyes bolthelyiségekről. Ennek során megismerkedhettem a fájl felépítésével. Később bevontak kisebb tervezési feladatokba, és azok látványtervezésébe. Most az egyik teresedében minden télen felállított mobil jégpályához kell kiszolgáló pavilont terveznem. Az instrukciókat hozzá Jeronimo, a padtársam adta. Jellemző az itteni mentalitásra, hogy ennek a (pláza folyosóján helyet kapó) kisléptékű feladatot is milyen komolysággal kezel, és milyen sok időt hagy nekem a kidolgozásra.

NAPI MUNKA

A munkaidő kilenckor kezdődik, és az a szabály, hogy nyolc órát kell dolgozni. Aszerint hogy mikor érkeznek és mennyi ideig ebédelnek az emberek átlagban fél hatkor a legtöbben lelépnek. Hétfő reggel mindig meeting van, itt megbeszélik a heti feladatokat, bemutatják a múlt hét eredményeit. Ezek legtöbbször a leadott projektek látványtervei. Az ebéd hivatalosan 12:30-tól 13:15-ig tart, és az emeleti étkezőben történik. Fejenként havi 50 euróért a boltból hozatott hideg kaját esszük szendvicsezés formájában. Ezek a közös étkezések jó hangulatúak, mindig van közben akivel dumálhatunk. A gyakornokok feladata az ebéd után keletkező szennyes edények és a munka során felgyülemlő kávéscsészék mosogatógépbe rámolása.

HASZNÁLT MUNKAESZKÖZÖK

Számítógépek jól felszereltek, van amelyiknél több monitor is van. A gépeknél van egy kis fluktuáció, egy kis időnél (2-3 hónapnál) tovább senki sincs egy helyen. Ez szerintem projektfüggő, mert mi eszerint most van hogy naponta vándorolunk.  A rajzoláshoz Archicad-et, a látványtervezéshez Artlantis-t használnak. Az utómunkálatokhoz még Photoshoppot, Indesignt, Illustratort. Természetesen itt mindenre van licenc.

MUNKAKÖRNYEZET ISMERTETÉSE

A földszinten és az első emeleten elhelyezkedő iroda egy raktárépület referenciaként is szolgáló igényes átalakítása. A rajzolók egy nagy térben dolgoznak, a lezárt helyiségek ( gazdasági, főnökség, tárgyaló) is üvegfallal vannak csak elszeparálva, a hatalmas toló üvegajtók szinte mindig nyitva vannak. Ez tükrözi a munkafolyamatokban is érzékelhető egyenjogúságot. Az emeleten is egy nagy, egyterű közös helyiségben rajzolnak. Itt található még az étkező, egy tárgyaló, a plotter és egy jól felszerelt makettező szoba.

HELYSZÍNEN MEGLÁTOGATOTT MŰEMLÉKEK, KORTÁRS ÉPÍTÉSZETI ALKOTÁSOK, KIÁLLÍTÁSOK

Múzeumok közül még csak a Rembrandt-házat sikerült meglátogatnunk. A legtöbb holland festő munkái a Rijsk múzeumban vannak kiállítva, míg Rembrandt munkái régi saját házában, ami szép építészeti példa műemlékmegőrzésre és bemutatásra is.

Rögtön a lakóhelyünk mellett, a Harlemmerweg túloldalán található a Westerpark, szép példa egy régi gázgyár területének újrahasznosítására. A környezetét közparkká alakították, a műemléki épületcsarnokokba pedig szórakozóhelyeket, kiállítótereket raktak. A belső területeken játszóterek, és mindenki által használható sportpályák vannak. Ideiglenes rendezvényeknek is otthont ad, vasárnap pedig zsibpiacot tartanak az épületek között.

Két éve már volt szerencsénk egy rövid kirándulást tenni ebben a városban, meglepően tapasztaltuk hogy ennyi idő alatt is  mennyi (otthoni léptékkel mérve) hatalmas projekt valósult meg:

Az első ilyen az igazságügyi palota épülete volt. Első nap az irodába menet az IJ főkanális partján a jobbra tarts szabályt követve keveredtünk fel rá, ugyanis a térképen még nem is volt jelölve a tulajdonképpen újonnan épített “sziget”. Tengerből, csatornából szádfallal való területnyerés amúgy nagy “sportja” a hollandoknak. Látványos városképi elem lett az új filmmúzeumuk is, a “Szem”, ami az IJ túlsó partján, Észak-Amszterdamban található. A kollegákat megkérdeztük , ők merre mennének építész szemmel fotós túrát tartani a városban, ha a kortárs dolgokra kíváncsi az ember. Többen is IJ innenső partján lévő félszigetekre épített lakóövezeteket ajánlották. Még a kétezres években kezdődött a Java és Zeeburg szigetekkel, az utolsó ütem pedig legkeletebbre lévő IJburg terület. Ezek nagyobb volumenű, városrész léptékű projektek, amik például Rotterdammal ellentétben itt igen ritkák, mivel Amszterdamban a sok műemlék miatt főleg felújítások fordulnak elő nagyobb számban. Egy hasonló kirándulást is meg fog érni az aktuális projekteknél leírt Gelderlandplein környéke is, ahol elszórtan szintén nemzetközi szintű irodák tették le a maguk “névjegyeit”. Sajnos idáig az időjárás meghiúsította ezeket a tervezett kirándulásokat, de az itt-tartózkodás során feltétlenül meglépjük, mert az épületeket a neten lenyomozva izgalmasnak ígérkezik.